Friday, October 5, 2007

MESIR 2007
















Oct 2007 - Dengan berbekalkan kepercayaan pada "adik-adik" dan keizinan suami, saya melangkah kan kaki bandar Kaherah di Mesir. Saat tu lebih kepada mencari ketenangan - hati terluka, ditambah dengan kesedihan yang teramat sangat atas kehilangan adik tersayang. Pergi ke bumi Mesir dengan harapan yang segunung tinggi agar kesedihan dapat diubati.. Pelik kan emmm macam adik bongsu saya kata "ko nie merajuk-merajuk, sedih2 g melancong g berjalan" hehehehe rezki Allah bagi pastu dapat green light saya pejamkan mata pekakkan telinga booking flight contact adik-adik yang tengah bercuti di Universiti Azhar minta tolong arrangekan penginapan dan pengangkutan saya pun zupppp terbang.
Mesir.... mcm Istanbul gak nak bercerita dah hampir2 tak ingat. Apa yang saya boleh katakan perjalanan saya kali ini betul2 bercorak "advanture" saya merentas padang pasir kiri kanan, bertemu dengan ribut pasir.... masa tu kata emmmm berkeretapun rasa semacam bila dilanda ribut pasir bayangkan perjalanan nabi-nabi para anbia dan perjuang-pejuang Islam dahulu yang hanya berkenderaan Unta dan Kuda. Mesir memang penuh dengan sejarah.... Sejarah tentang kebongkakan manusia (Firaun), sejarah perjuangan nabi Musa dll. MAsa di sana saya sempat menziarah Makam Nabi Harun a.s, Nabi Saleh a.s. Makan Nabi Daniel, Makam Imam Shafie... (tak sempat amik gambar masa tu bateri camera abis) pastu apa lagi hek.... emmm sempat gak ke Kaki Gunung Sinai (Tempat Nabi Musa bermunajat untuk bertemu Allah) Tapi saya tak naik pun ke atas tinggi sangat. Terasa sayunya hati bila teringkatkan pengorbanan yang dilakukan oleh Nabi Musa, cekalnya dan kuatnya baginda. Bila saya tengok rancangan Jejak Rasul.... dlm hati berbunga-bunga... emmm macam inilah perjalanan aku dulu. Selain tu berpeluang gak g masjid Rabiatul Adawiyah (Idola saya)... thought ada makamnya di sana rupaya dari info yang dapat makam beliau ada di bumi Palestin.....










2 comments:

  1. Awek cun baju putih kat foto sphinx tu kau takde contact no dia ke? atau blog dia ke? heehehehe

    ReplyDelete
  2. MEMANG KURANG AZAM SI ASAM TU.... aku sendiri tak perasan.... cehhhhhhhhh

    ReplyDelete

Followers