Thursday, January 1, 2009

BELIMBING BULUH


Sempena kedatangan Ramadan ni saya ingin berkongsi satu lagi resipi ... emm yang nie pulak saya dapat dari bonda kesayangan saya (Puan Hajjah Saripah Kassim).... resipi nie pulak bonda saya dapat dari Pakar masak terkemuka Florence... (lupa nama penuh beliau)... emm nama masakan nya tak pasti.... yang PASTInya memang sedap tambah masa bulan ramadan nie ..... sedap je kot.... resepi menggunakan belimbing buluh (spt dalam gambar) saya suka resipinya coz ianya simple dan yum yum yum masam2 manis (lemak berkrim)
Resipinya...
1 kilo bilimbing buluh (dihiris harus - ditumbuk, diperah airnya dan ditos)
2 sudu besar tauchu
30 ulas bawang putih (ditumbuk lumat)
Cili mera sebagai hiasan.
Minyak Jagung (untuk menumis)

Cara-caranya
Panaskan minyak jagung .... masukkan bawang putih.. tumis hingga garing pastu masukkan tauchu kacau kacau pastu masukkan belimibing...,. kacau kacau sampai masak... campurkan garamdan gula (sesedap rasa) sebelum angkat letak cili merah yang telah dihiris sebagai hiasan........tadaaaaaaaaaa (masuk peti sejuk bila bila nak makan amik sikit......) yum yum yum sedap....

No comments:

Post a Comment

Followers